تبلیغات
ارزشیابی توصیفی - چرا نتایج مطلوبی از نظام آموزشی و پرورشی ایران به دست نمی آید؟

ارزشیابی توصیفی

آرامش خاطر مسافر كوچك سفر یادگیری

 

چرا نتایج مطلوبی از نظام آموزشی و پرورشی ایران به دست نمی آید؟

 

نوع مطلب :چرا نتایج مطلوبی از نظام آموزشی و پرورشی ایران به دست نمی آید؟ ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم، مدرس ارزشیابی توصیفی استان اردبیل شهرستان پارس آباد

چرا نتایج مطلوبی از نظام آموزشی و پرورشی ایران به دست نمی آید؟

جامعه ایران با داشتن جمعیتی جوان و باهوش دارای پتانسیل های بالا برای تربیت نیرو های متخصص كارامد و بكار گیری آنها در مسیر توسعه علمی می باشد.

اما چرا  با وجود برنامه ریزی های وسیع و صرف سرمایه های هنگفت ...ظاهرا نتایج مطلوبی حاصل نشده است؟ نادیده انگاشتن روحیه جستجو گری و خلاقیت  در میان شهروندان هر جامعه از عوامل اصلی ایجاد عقب ماندگی علمی است، جامعه ی محروم از نیروهای خلاق و فكور به اجبار در وادی مصرف كنندگی صرف باقی مانده و در تقلای رشد و پیشرفت – همسان با جهان امروز - ناكام می ماند.نگارنده بعنوان یك معلم ریشه مشكل را در سیستم تعلیم و تربیت حاكم بر خانواده - آموزشگا ه  جستجو می نماید، سیستم مذكور تا به حال نتوانسته نیروهایی پژوهشگر و صاحب اندیشه كافی را تحویل جامعه دهد. بلكه ثمره آموزش آن انباشت حجم عظیمی از اطلاعات در فرد بوده كه به مرور زمان كارآیی آن ها كمتر می گردد. 

از طرفی برای دانش فرا گرفته شده عرصه ای نیست تا قادر باشد ان را به كار گرفته و تحولی علمی ایجاد نماید.  راه بسوی رشد و پیشرفت جامعه با ایجاد تحولی نو درسیستم خانواده – آموزشگاه و تجلی این تحول در روحیه فرزندان این مرز و بوم ممكن می گردد. تعدادی از  والدین امروزی – بسان دیروزی ها – فرزندانی آرام و بی دردسر را دوست دارند، لذا با  روش های تربیتی آمرانه و دیكتاتور مآبانه سعی می كنند نسلی مطیع و رام بار بیاورند. فرزندانی آرام و متین كه هیچگاه شلوغ نمی كنند ، از سر كنجكاوی وسیله ای را خراب نمی نمایند و ...در قبال تمام اوامر والدین – حتی غیر منطقی – هیچ اعتراضی ندارند. آموزشگاه نیز از آنان فقط می خواهد در مدرسه خوب درس بخوانند، نمرات بالا كسب  نمایند و  دردسر ساز نباشند. چنین رویكردی حس خدایی جستجوگری را در آنان خواهد كشت و فرد را تبدیل به ماشینی خنثی و مطیع خواهد نمود.

ظاهرا هدف آموزش حركت بسوی كسب مدارج علمی بالاتر است كه نتیجه آن ورود نسلی تحصیل كرده به جامعه خواهد بود. اما این نیروی انسانی بالقوه نیرومند نخواهند توانست گره كور پیشرفت علمی جامعه را باز نماید. با كمی انصاف باید اذعان نمود كه  امروزه محتوای كتب درسی وسیله ای برای سوق دادن  روحیه دانش آموز به سوی تفكر انتقادی نسبت به جهان اطراف خویش است و سعی در تقویت عادت تحقیق و پژوهش در مخاطبان خویش دارد. اما حضور ایده های كهنه و دگماتیك در سیستم خانواده – آموزشگاه همچنان بعنوان مانعی بزرگ در تحقق این هدف خودنمایی می نماید. تغییر نگرش در اهداف آموزش و تربیت از سوی والدین – دبیران و نگاهی منطقی به مقوله ی علم – آنگونه كه جهان امروز آن را تعریف می نماید – راه عبور از این وضعیت سكون است. اگر چه انجام این عمل دشوار است و هزینه نیز خواهد داشت اما دستاورد آن پرورش نسلی تحصیلكرده پژوهش گر خواهد بود كه با صلابت ایمان و قدرت علم خواهد توانست پنجه در پنجه طبیعت انداخته ،قوانین آن را به چالش كشانده و خودش مولد و صاحب علم در جهان خویش گردد. شایسته نسل ایرانی فردا چنین است. 

منبع: وب سایت بسوی آینده





برداشت های اشتباه از ارزشیابی توصیفی چهارشنبه 4 مرداد 1396
اخبار جدید از روند اجرای ارزشیابی توصیفی شنبه 20 خرداد 1396
تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی ـ کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی سه شنبه 15 فروردین 1396
تجربه‌های معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی سه شنبه 8 فروردین 1396
تاریخچه و اهداف ارزشیابی کیفی و توصیفی دانش‌آموزان دوشنبه 9 اسفند 1395
امتحان نهایی مقطع ابتدایی در بعضی از كشورهای جهان شنبه 25 دی 1395
فقط شعار تحویل ندهید! شنبه 22 آبان 1395
وسایل آزمایشگاهی با توضیح پنجشنبه 20 خرداد 1395
درخشش18 نفر از دانش آموزانم در آزمون های استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در سال تحصیلی 93 – 92 کلاس ششم 3 دبستان دولتی امید انقلاب2 تعداد کل دانش آموزان 34 نفر جمعه 21 آذر 1393
ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد! چهارشنبه 2 مهر 1393
تحقیقات معتبر پیرامون ارزشیابی توصیفی شنبه 29 شهریور 1393
آنچه که در باره ارزشیابی توصیفی می خواهید بدانید جمعه 20 تیر 1393
بررسی و آسیب شناسی الگوی ارزشیابی كیفی توصیفی پنجشنبه 8 خرداد 1393
به عنوان یك معلم یادم باشد سه شنبه 12 فروردین 1393
مصاحبه با دکتر حسنی پیرامون ارزشیابی توصیفی یکشنبه 10 آذر 1392
لیست آخرین پستها