تبلیغات
ارزشیابی توصیفی - آموزش ابتدایی محور سرنوشت ساز توسعه ملی ژاپن

ارزشیابی توصیفی

آرامش خاطر مسافر كوچك سفر یادگیری

 

آموزش ابتدایی محور سرنوشت ساز توسعه ملی ژاپن

 

نوع مطلب :آموزش ابتدایی محور سرنوشت ساز توسعه ملی ژاپن ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم، مدرس ارزشیابی توصیفی استان اردبیل شهرستان پارس آباد


آموزش ابتدایی محور سرنوشت ساز توسعه ملی ژاپن

درآمدی بر فرهنگ آموزش در مدارس ژاپن

نویسنده: دكتر ابوالفضل بختیاری

پژوهش های انجام شده درخصوص فرهنگ آموزش و فرهنگ مدارس ژاپنی ها، اعجاب جهانیان را برانگیخته است. به طوری كه در چندین آزمون بین المللی (
TIMSS تیمز)، آموزش و پرورش ژاپن جزو كشورهای برتر جهان بوده است، همچنین مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش نشان می دهد كه آموزش و پرورش عمومی به ویژه دوره ابتدایی از كیفیت بسیار بالایی برخوردار است. «آزرا ووگل» (استاد دانشگاه هاروارد) كه حدود 20 سال در آنجا به مطالعه مشغول بوده می نویسد: من از موفقیت های ژاپن طی دو دهه اخیر شگفت زده شده بودم، از خودم می پرسیدم چرا ژاپن، بی آنكه منابع طبیعی داشته باشد، تا این حد در حل مشكلاتی كه برای جامعه آمریكا ناگشوده مانده موفق بوده است؟! اما به راستی راز موفقیت ژاپن در چیست و كدام ویژگی باعث شده تا بسیاری از آگاهان، قرن بیست و یكم را «قرن ژاپن» بدانند و آن را كشور شماره 1 بشناسند؟


    ووگل (استاد دانشگاه هاروارد)، معتقد است نوسازی ژاپن از اواسط قرن نوزدهم (یعنی عصر امپراتوری «می جی» در سال 1868 آغاز شده و از این زمان ژاپنی ها به طور جدی با فرهنگ غرب آشنا شدند و از تركیب و تلفیق عناصر فرهنگی خود، فرهنگ نوین ژاپن را ساختند. روش ژاپنی ها در این تركیب فرهنگی، هشیارانه و آگاهانه بود. ژاپنی ها تمدن و فرهنگ كهن خود را با دانش نوین درآمیختند و فرهنگ كهن را دور نینداختند. حاصل این آمیزش بسیار اثربخش بود و فرهنگ ژاپن شكوفا شد. همچنین ویژگی ها همچون پشتكار، صبر و حوصله، انضباط درونی، حساسیت و احترام به دیگران، تاكید بر كار گروهی (تیمی) در موفقیت آنها سهم داشته، ولی «ووگل» معتقد است: پیشرفت های ژاپنی ها بیشتر دستاوردهای ساختاری سازمانی، سیاستگذاری و برنامه ریزی درست آنهاست. شاید بتوان گفت «مدیریت ژاپنی» كه زبانزد جهانیان است در این توفیق سهم بسزایی داشته است.
    بسیاری از پژوهشگران علل توفیق ژاپن را به نظام آموزش و پرورش كارآ، با كیفیت و سرمایه گذاری زیادروی پرورش منابع انسانی، سختكوشی و وفاداری افراد به سازمان هایی كه در آن كار می كنند، احساس تعهد در جهت رشد و پیشرفت، فداكاری و آمادگی برای اصلاح نارسایی ها و اشتباهات خود، سازماندهی و مدیریت بسیار خوب و كارساز نسبت می دهند (هرمن كان)، همچنین برخی اندیشمندان می گویند: مردم ژاپن به آموزش و پروردن منابع انسانی خود بسیار توجه و تاكید دارند، برخی دیگر پژوهشگران جهش ژاپن را ناشی از ویژگی های فرهنگی خاص ژاپنی ها می دانند و برخی نویسندگان توانایی های ژاپنی ها را برای «كار گروهی» كلید موفقیت آنها می دانند.


    نظام آموزشی ابتدایی در ژاپن


    مدارس ابتدایی در ژاپن بسیار جالب و دیدنی هستند، ساختار و نظام آموزش ابتدایی ژاپن به پرورش شخصیت كودك در این دوره بسیار توجه دارند. فضای فیزیكی مدارس ابتدایی بسیار مجهز و درخور توجه هست، به طوری كه اكثر مدارس ابتدایی در ژاپن استخر دارند و فضای فیزیكی بسیار تمیز و با طراوت هستند. اما چرا مدارس ابتدایی؟
    
    اكثر پژوهشگران آموزش و پرورش ژاپن، مدارس ابتدایی ژاپن را بسیار سرزنده، بزرگ، جالب و جاذب توصیف كرده اند، برای مثال «كومینگر» می گوید:
    مدارس ابتدایی، گل سرسبد آموزش و پرورش ژاپن هستند. ژاپن در مقایسه با ایالات متحده آمریكا، سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی خود را در مقاطع 12 سال تحصیلی (ابتدایی تا دبیرستان) و مقدار كم تری از آن را در آموزش دانشگاهی خویش، هزینه می كند.
    در طول بیش از یكصد سال، رهبران و دولتمردان ژاپنی به دوره آموزش ابتدایی به عنوان محوری سرنوشت ساز در توسعه ملی، نظر داشتند، چنان كه «آری نوری، موری»
    (معمار مدرنیزاسیون ژاپن) در سال 1885 می نویسد: كشور ژاپن باید از مقام سومی، به مقام دومی در جهان برسد و از آن رتبه به مقام اول دست یابد و نهایت هدف نیز باید رهبری كل كشورهای جهان باشد. به همین سبب بهترین راه برای نیل به آن هدف والا، صرف انرژی ملی برای ایجاد بنیادی مستحكم در آموزش دوره ابتدایی در این كشور است.
    99 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی در ژاپن در مدارس ابتدایی دولتی، در محل اقامت خود درس می خوانند در این دوره تحصیلات، آموزش رایگان است و فرزندان تمام ساكنان محل، اجازه ثبت نام دارند.
    در ژاپن 90 درصد دانش آموزان، كلاس دوازدهم را با موفقیت پشت سر می گذرانند (این نسبت در آمریكا 73 درصد و در اروپا 50 درصد است)
    ¤ اهمیت بسیار زیاد مردم و دولت ژاپن به آموزش و پرورش (دولت ژاپن بیشترین سهم از تولید ناخالص ملی را صرف دوره های آموزش پیش دبستانی و ابتدایی می كند)
    ¤ تاكید بر كارگروهی (تیمی)
    ¤ انعطاف فكری و نوپذیری نوسازی اعجاز آمیز ژاپن
    ¤ نظام آموزشی كارآمد - كیفیت بالای آموزش
    ¤ پشتكار، صبر و حوصله، انضباط درونی
    ¤ احترام به دیگران
    ¤ روح همكاری دسته جمعی
    ¤ انضباط و شوق به كار
    ¤ ثبات
    ¤ شوق یادگیری
    ¤ اخلاق كار و تلاش
    ¤در زمینه مدیریت، ژاپنی ها به رهبری جمعی گرایش دارند
    ¤ تاكید بر جنبه كاربردی آموزش
    ¤ شیوه آموزش عملگرا، تاكید بر آزمایش و پژوهش
    ¤ دانش آموزان در كارهای مدرسه مشاركت فعال دارند (تعاون، همراهی گروهی)
    ¤مدرسه در ژاپن محل زندگی دانش آموزان است
    ¤ در مدارس سعی در بالابردن «اعتماد به نفس» فراگیران (دانش آموزان) است
    ¤ مدارس ژاپنی تلاش برای رشد خلاقیت، رشد روحیه كارگروهی می كنند
    ¤ بازی های آزاد در مدارس مورد توجه است
    ¤ مدارس ژاپنی - بچه ها را برای زندگی در جامعه تربیت می كند
    ¤ پرورش حس اعتماد به نفس
    ¤ شكوفائی خلاقیت
    ¤ مشاركت و درگیركردن بچه ها به صورت عملی
    ¤پرورش حس مسئولیت پذیری
    ¤ تاكید بر رفاقت بین دانش آموزان به جای رقابت
    ¤ تاكید بر دوستی و همكاری بین بچه ها
    ¤ همكاری در نظافت مدرسه
    ¤ همكاری بسیار نزدیك خانواده (اولیاء) با مدرسه
    ¤ تاكید بر دوستی و رفاقت در مدارس
    ¤ توجه به خودفرمانی یا خود مدیریتی
    ¤ تاكید بر رشد اجتماعی سهم زیادی از آموزش در ژاپن به زندگی اجتماعی و رشد اجتماعی می پردازد.
    ¤ ایجاد فرصت های مساوی برای همگان
    ¤ آموزش (پرورش) تمامی كودكان با یك روش
    ¤ معلمان مربی اند نه مستبد (معلم در نقش هادی و راهنما)
    ¤ در مدارس ژاپن تفریح و شادی ضروری است
    ¤ در مدارس با تفریح و شادی دانش آموزان را وارد به مشاركت و همكاری می كنند
    ¤ درژاپن كلاسها به گروه های كوچك تقسیم می شود.
    ¤ژاینی ها كوشیده اند شادی و لذت را به فرایند یادگیری بیامیزند.
    ¤ دركلاسهای درسی ژاپن تعارض دشمنی بین معلم و شاگرد وجود ندارد.
    ¤ هیچ دانش آموزی در ابتدایی مردود نمی شود- هیچ دانش آموزی ازمشاركت درفعالیت ها منع نمی شود
    ژاپنی ها اعتقاد دارند تجربه ها، تاثیر بلند مدت در رشد دارد لذا برای پرورش افراد تجارب مهم هستند
    ¤ برنامه درسی ملی دربردارنده راهكارهایی برای فعالیتهای غیردرسی دانش آموزان می باشد (برنامه نظافت مدرسه) از آنجا كه درمدارس ژاپنی سرایداری وجود ندارد. پاكیزه نگه داشتن كلاسها، راهروها یا سرویس های بهداشتی زمین های بازی برعهده دانش آموزان است.
    نگارنده كه خود به مشاهده از مدارس ژاپن پرداخته، بسیاری از دانش آموزان ابتدایی و پیش دبستانی را درحال نظافت كلاس و مدرسه دیده است. در یكی از مدارس ابتدایی در كیوتو و یك مركز پیش دبستانی در توكیو شاهد دستمال كشیدن بچه ها در راهرو و كلاس بوده است.
    به زعم برخی پژوهشگران در مدارس ژاپن آموزش قلب ها و اندیشه ها بچه ها مدنظر است. پژوهش لوئیس (1995)، نشانگر تجلی فرهنگ ژاپنی در فرآیند آموزش و یادگیری در مدارس ژاپن است. و در مدارس به صورت حیرت انگیزی آموزش و یادگیری در قالب سناریوهای فرهنگی مدیریت می شود و آموزش و پرورش ژاپن تا حدود زیادی فرهنگی است و مبتنی بر فرهنگ ژاپنی است.
    آموزش و پرورش ژاپن با همه محاسن كه می تواند برای ما آموزنده باشد و از تجارب موفق درس گرفت ولی در دهه های اخیر با مشكلاتی مواجه بوده كه منجربه تفكر و تعقل صاحبنظران علوم تربیتی ژاپن شده است از جمله
Bullying(اذیت و آزار بچه ها) كمی انگیزه دانش آموزان برای درس نداشتن علاقه برای ادامه تحصیل (پرفسور نقی زاده)،عدم توجه به فردیت ]در ژاپن به كارگروهی و تیمی بسیار توجه می شود- در نتیجه فرد و خواسته های فردی كمتر مورد توجه است[ موجب مشكلاتی شده است. كه درخور توجه است.
    ویژگی مهم فضای فرهنگی مدارس ژاپن (دردوره ابتدایی) سرزندگی، شلوغی، شادابی، شادی و جار و جنجال كلاس است. معلمان ژاپنی برخلاف همكاران خود در سایر كشورها تلاشی برای سكوت و ساكت و بی حركت نگه داشتن دانش آموزان خود نمی كنند. از آنجا كه دانش آموز مجاز است با بغل دستی خود صحبت كند برای تراشیدن مدادش از جا بلند شود یا پرده ها را بكشد. این قبیل كارها، اختلال درنظم كلاس بشمار نمی رود.
    بنابراین نظم و انضباط تحمیلی نیست و در نتیجه كلاسها نیز شلوغ و پرجار و جنجال است و این امر از نظر معلمان، بی اشكال است.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

 http://hekmat304080.blogfa.com/cat-3.aspx





برداشت های اشتباه از ارزشیابی توصیفی چهارشنبه 4 مرداد 1396
اخبار جدید از روند اجرای ارزشیابی توصیفی شنبه 20 خرداد 1396
تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی ـ کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی سه شنبه 15 فروردین 1396
تجربه‌های معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی سه شنبه 8 فروردین 1396
تاریخچه و اهداف ارزشیابی کیفی و توصیفی دانش‌آموزان دوشنبه 9 اسفند 1395
امتحان نهایی مقطع ابتدایی در بعضی از كشورهای جهان شنبه 25 دی 1395
فقط شعار تحویل ندهید! شنبه 22 آبان 1395
وسایل آزمایشگاهی با توضیح پنجشنبه 20 خرداد 1395
درخشش18 نفر از دانش آموزانم در آزمون های استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در سال تحصیلی 93 – 92 کلاس ششم 3 دبستان دولتی امید انقلاب2 تعداد کل دانش آموزان 34 نفر جمعه 21 آذر 1393
ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد! چهارشنبه 2 مهر 1393
تحقیقات معتبر پیرامون ارزشیابی توصیفی شنبه 29 شهریور 1393
آنچه که در باره ارزشیابی توصیفی می خواهید بدانید جمعه 20 تیر 1393
بررسی و آسیب شناسی الگوی ارزشیابی كیفی توصیفی پنجشنبه 8 خرداد 1393
به عنوان یك معلم یادم باشد سه شنبه 12 فروردین 1393
مصاحبه با دکتر حسنی پیرامون ارزشیابی توصیفی یکشنبه 10 آذر 1392
لیست آخرین پستها