تبلیغات
ارزشیابی توصیفی - ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد!

ارزشیابی توصیفی

آرامش خاطر مسافر كوچك سفر یادگیری

 

ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد!

 

نوع مطلب :ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد! ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم، مدرس ارزشیابی توصیفی استان اردبیل شهرستان پارس آباد

      ارزیابی مسئولان این است که طرح با موفقیت ۷۰ درصدی مواجه شده است و تا یک سال آینده همه دانش آموزان ابتدایی بر اساس طرح توصیفی ارزشیابی می شوند و بعد از آن این طرح به دوره راهنمایی گسترش می یابد . هم اکنون دفتر آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش بر روی مدل ارزشیابی ترکیبی که شامل نمرات کمی و کیفی است مطالعه می کند تا پس از اجرای ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی این مدل در دوره راهنمایی اجرا شود.

         مطابق این طرح،  ارزشیابی توصیفی جایگزین نمره می شود. در باره مزایای این شیوه ارزشیابی سخنان تایید آمیز بسیاری گفته شده است. اگر بحث حذف نمره را به صورت مجرد و بی ارتباط با موضوعات دیگر ارزیابی کنیم همه آنچه گفته می شود کاملا درست است : "رقابت بین دانش آموزان کمتر می شود. اضطراب و نگرانی و ترس دانش آموزان از امتحان و نمره جای خود را به آرامش می دهدو...". اما اگر قرار است این طرح را در داخل نظام آموزش و پرورش ایران با توجه به سایر عناصر و پارامترها ارزیابی کنیم، نتیجه متفاوتی به دست می آید.
        طرفداران و مخالفان اجرای این طرح توجه کنند که اصلا بحث بر سر این نیست که نظام نمره دهی را با ارزشیابی توصیفی  در یک فضای آکادمیک مقایسه کنیم و نتیجه بگیریم که این خوب است یا آن.بحث این است که این تغییر با سایر اجزاء نظام آموزشی ما که ثابت مانده اند ، همخوانی دارد یا ندارد؟به نظر من تصمیم به اجرای این طرح ، چیزی نیست که کارشناسان آموزشی ما بر اساس نیازهای واقعی دانش آموزان ایرانی در تحقیقات  میدانی  به آن رسیده باشند.



        در ایران بین نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری و برنامه ریزی وزارتخانه یعنی ستاد ، با مدارس که جایگاه اصلی تعلیم و تربیت است پیوندی ارگانیک وجود ندارد. معلمان نسبت به تصمیمات اداری بد بین هستند و به سختی زیر بار این تصمیمات می روند . از سوی دیگر برنامه ریزان و کارشناسان هم به نظرات معلمان و مشکلات واقعی مدارس توجهی ندارند و بیشتر در فضای تئوریک سیر می کنند.

درست است که در نظام های آموزشی مدرن كارنامه فقط تعدادی نمره خام نیست و  تمام فعالیت ها و مهارت های کودک،توصیف و ارزشیابی می شود اما در صورتی می توان نظام ارزشیابی را از سیستم های آموزشی دیگر وام گرفت که سایر بخش های نظام آموزشی را هم به طور همزمان مدرن سازی کنیم.در واقع مدرن سازی یک پکیج یا بسته است که نمی توان به دلخواه بعضی عناصر آن را گزینش کرد.
       در ژاپن ارزشیابی با استفاده از پنج مفهوم همراه با جملات توصیفی صورت می گیرد. اما آنها همزمان سایر عناصر آموزشی را هم متناسب سازی کرده اند. ژاپنی ها از سال ۲۰۰۲ با اتخاذ شعار "کم ، زیاد است "( Less is More) حدود ۳۰ درصد محتوی آموزشی و ساعات آموزش مستقیم را در مدارس ابتدایی کاهش دادند تا فرصت های لازم را برای یادگیری تلفیقی و زندگی شوق انگیز در مدرسه فراهم آورند (بهاره صفوی،۱۳۸۵).
آموزش ابتدایی ژاپن مبتنی بر سه اصل است:  "احساس تعلق به مدرسه، پرورش کل شخصیت کودک و ارائه محتوای مناسب" . احساس تعلق به مدرسه به طور ساده یعنی اینکه دانش آموز با شوق به مدرسه بیاید و با اکراه مدرسه را ترک کند. پرورش کل شخصیت کودک ، به طور ساده یعنی اینکه مهارت های زندگی واقعی را به کودکان بیاموزیم و محتوای مناسب هم یعنی چیزهایی به بچه ها یاد بدهیم که استعدادهای آنها را شکوفا کند. در حالی که ما فقط بر حافظه دانش آموز تکیه می کنیم و سایر استعدادهای دانش آموزان را می کشیم و یا پژمرده می کنیم.
آیا ارزشیابی توصیفی با آموزش مبتنی بر محفوظات و بی اعتنا به پرورش استعداد های کودکان و بی ربط به زندگی در قفس هایی به نام کلاس ، زمینه ای برای مقوله شیک ارزیابی توصیفی فراهم می کند؟ معلمان ابتدایی ما که نیمی از آنها مدرک دیپلم دارند آموزشی برای اجرای این طرح دیده اند؟ پاسخ به این دو سوال منفی است.به احتمال زیاد بر سر این طرح همان خواهد آمد که بر سر طرح نظام جدید متوسطه آمد . یعنی نظام نمره دهی در قالب مفاهیم توصیفی بازتولید می شود؛ طرح نظام جدید متوسطه که در دهه ۷۰ اجرا شد در حوزه کارشناسی بی نقص بود اما در محیط مدرسه زمینه ای برای اجرای آن وجود نداشت و نیمه راه به نظام قدیم تحویل شد.
        نکته مهم دیگر تناقض بین برنامه های آموزش و پرورش در مقاطع سه گانه است. تا دو سال دیگر نمره از دوره ابتدایی حذف می شود. از همین حالا مقدمات حذف نمره در دوره راهنمایی فراهم می شود. در همان حال در متوسطه قرار است نمرات امتحانات هماهنگ ملاک پذیرش دانشجو قرار گیرد. یعنی امتحانات سفت و سخت برگزار شود. تصور کنید حالت دانش آموزی که تا سوم راهنمایی مورد ارزشیابی توصیفی قرار می گیرد و به ناگهان در دوره متوسطه برای قبولی در دانشگاه با سیستم نمره مواجه می شود.
منبع: http://iranyar.ir/reviews/15175-1389-11-11-10-51-50.html




برداشت های اشتباه از ارزشیابی توصیفی چهارشنبه 4 مرداد 1396
اخبار جدید از روند اجرای ارزشیابی توصیفی شنبه 20 خرداد 1396
تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی ـ کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی سه شنبه 15 فروردین 1396
تجربه‌های معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی سه شنبه 8 فروردین 1396
تاریخچه و اهداف ارزشیابی کیفی و توصیفی دانش‌آموزان دوشنبه 9 اسفند 1395
امتحان نهایی مقطع ابتدایی در بعضی از كشورهای جهان شنبه 25 دی 1395
فقط شعار تحویل ندهید! شنبه 22 آبان 1395
وسایل آزمایشگاهی با توضیح پنجشنبه 20 خرداد 1395
درخشش18 نفر از دانش آموزانم در آزمون های استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در سال تحصیلی 93 – 92 کلاس ششم 3 دبستان دولتی امید انقلاب2 تعداد کل دانش آموزان 34 نفر جمعه 21 آذر 1393
ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد! چهارشنبه 2 مهر 1393
تحقیقات معتبر پیرامون ارزشیابی توصیفی شنبه 29 شهریور 1393
آنچه که در باره ارزشیابی توصیفی می خواهید بدانید جمعه 20 تیر 1393
بررسی و آسیب شناسی الگوی ارزشیابی كیفی توصیفی پنجشنبه 8 خرداد 1393
به عنوان یك معلم یادم باشد سه شنبه 12 فروردین 1393
مصاحبه با دکتر حسنی پیرامون ارزشیابی توصیفی یکشنبه 10 آذر 1392
لیست آخرین پستها