تبلیغات
ارزشیابی توصیفی - استمرار ارزشیابی توصیفی در پایه های بالاتر (بخشنامه وزارتی)

ارزشیابی توصیفی

آرامش خاطر مسافر كوچك سفر یادگیری

 

استمرار ارزشیابی توصیفی در پایه های بالاتر (بخشنامه وزارتی)

 

نوع مطلب :استمرار ارزشیابی توصیفی در پایه های بالاتر (بخشنامه وزارتی) ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم، مدرس ارزشیابی توصیفی استان اردبیل شهرستان پارس آباد

بسمه تعالی

موضوع بخشنامه: استمرار ارزشیابی توصیفی

شماره: 36131/200 تاریخ: 26/02/1390

اداره کل آموزش و پرورش استان

با سلام و احترام

          با عنایت به مصوبه هفتصدو شصت و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 18/4/87 موضوع توسعه و استمرار ارزشیابی کیفی- توصیفی در دوره ابتدایی، بدین وسیله توجه دست اندرکاران، آن استان بویژه معاونت آموزش ابتدایی را به نکات زیر جلب می نماید.

1- براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ، پوشش برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی برای سال تحصیلی 91-90 در پایه های اول، دوم و سوم به صورت صد در صد و در پایه چهارم با توجه به میزان پوشش آن در پایه قبلی (سال تحصیلی 90 – 89 حداقل 30 درصد) خواهد بود.

2- کلیه معلمین شاغل در پایه های تحصیلی فوق برای تدریس در سال تحصیلی 91 – 90 می بایست یا قبلا دوره آموزشی ضمن خدمت 20 ساعته ارزشیابی کیفی – توصیفی کد 914000715 و 10 ساعته تکمیلی کد 914000754 را گذرانده باشند و یا این که قبل از شروع سال تحصیلی 91 – 90 این دوره ها را بگذرانند. همچنین کلیه عوامل اجرایی به ویژه مدیران مدارس ابتدایی نیز ملزم به گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت 20 ساعته فوق می باشند. و مراقبت گردد تا معلمینی که در سال های گذشته دوره مذکور را طی کرده اند در پایه های تحت پوشش ارزشیابی کیفی – توصیفی سازماندهی شوند.

3- با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و محدودیت های زمانی و مشکلاتی که در جهت فراهم آوردن امکانات مناسب آموزشی در طول تابستان برای اجرای کلاس های ضمن خدمت وجود دارد، مقتضی است ضمن برنامه ریزی مناسب ، لیستی از تعداد افراده شرکت کننده در هر کلاس ، زمان اجرا، محل اجرا و نام استاد دوره های آموزش ضمن خدمت ارزشیابی کیفی – توصیفی را حداکثر تا مورخ 31/3/90 به دفتر آموزش دبستانی ارسال نمایید.

4- تاکید می گردد مدیران مدارس ابتدایی، با برگزاری جلسات برای کلیه عوامل انسانی واحد آموزشی، ضمن تشویق معلمان به تقویت مهارت های حرفه ای و فراهم نمودن افزایش ظرفیت همکاری دیگر عوامل به ویژه با برگزاری جلسات توجیهی با فواصل زمانی مناسب برای والدین دانش آموزان، بر روند اجرای مطلوب این برنامه در طول سال تحصیلی نیز نظارت داشته باشند.

5- به منظور تعمیق و اشاعه فرهنگ ارزشیابی کیفی – توصیفی در سطح جامعه و خانواده ها، انجام فعالیت های زیر نیز پیشنهاد می گردد:

-          انجام مصاحبه های مطبوعاتی با رسانه های جمعی مختلف توسط مسئولان ذی ربط

-          تشکیل میزگردهای تخصصی در صدا و سیمای استانی

-          تدوین و نشر بروشورهای علمی و سفارش فراخوان مقالات در این زمینه

-          تشکیل کارگاه ها و کلاس های توجیهی و آموزشی برای اولیای دانش آموزان

-          پیگیری و سفارش چاپ مقالات علمی در مجلات تخصصی و نشریه نگاه

-          برگزاری همایش های منطقه ای و استانی با عناوینی چون دستاوردها و پیامدهای ارزشیابی کیفی – توصیفی

-          تمهید مقدمات لازم برای بازدید معلمان و مدیران از تجارب هم دیگر در سطح مناطق و استان ها و هم اندیشی پیرامون آن.

-          تقویت جایگاه کمیته پشتیبانی ارزشیابی کیفی – توصیفی و ارسال گزارش اقدامات این کمیته به دفتر آموزش دبستانی و تشویق به همکاری مناسب در این زمینه بین گروه آموزش پیش دبستانی و دبستانی و گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی و اداره سنجش د رسطح استان و کارشناسی های مرتبط در سطح مناطق

-          انتخاب افراد علاقمند و توانمند، به عنوان ناظران علمی برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در سطح مناطق و استان

-          تهیه و تنظیم دفتر مدیریت فرایندهای کلاس، با رعایت ملاک های ارائه شده در نامه شماره 282/1621/210 مورخ 22/6/89 و تولید براساس ارزیابی نظرات دریافتی در خصوص دفتر مدیریت فرایندهای کلاس، سال تحصیلی 90 – 89 با هماهنگی دفتر آموزش دبستانی

-          تاکید به رعایت مفاد آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی – تربیتی مصوبه جلسه 793 مورخ 20/5/88 شورای عالی آموزش و پرورش به ویژه در ارتباط با مقیاس سنجش رتبه ای، چگونگی تنظیم گزارش عملکرد تحصیلی – تربیتی، تصمیم گیری در خصوص شرایط ارتقا و عدم ارتقا در مواد 6 ، 5 ، 4 ، 3 ، 2 و 7 آیین نامه فوق.

-          تاکید به پرهیز از برگزاری آزمون هایی که توسط موسسات و افراد خارج ا زحوزه آموزش و پرورش که غالبا با نگاه تجاری اقدام به برگزاری آن می کنند و مغایر بودن آن با سیاست های کلی آموزش و پرورش

-          برگزاری جلسه هماهنگی و وحدت رویه برای مدرسان قبل از حضور آنان در دوره های ضمن خدمت و تاکید به مدرسین که در آموزش دوره ها به محورهای زیر توجه خاص مبذول نمایند:

1- توجه اصلی ارزشیابی کیفی – توصیفی به جریان کامل یادگیری و نگاه عمیق به توانمندی ها و عدم غفلت از کاستی ها و ضعف های دانش آموزان.

2- درهم تنیدگی آموزش، سنجش و یادگیری به طور مستمر و در فرایند اجرا در طول سال تحصیلی

3- تلاش برای ایجاد تغییر نگرش معلمان نسبت به ضرورت تحول در روش های آموزش و سنجش با نگاه عمیق به اهداف ارزشیابی کیفی – توصیفی

4- عنایت ویژه نسبت به اهمیت بازخوردها و تفکیک بازخوردهای کلامی از بازخوردهای خارج از کلاس مانند (گزارش پایان نوبت و ارائه بازخورد به والدین و ...)

5- توسعه توانمندی های مهارتی معلمان در استفاده از ابزارهای متعدد با لحاظ این که هیچ ابزاری به خودی خود بر دیگر ابزارها برتری نداشته و سفارش به این که معلمین از ابزار زدگی در روند اجرای آموزش و سنجش در کلاس جدا پرهیز نمایند.

فاطمه قربان

معاون آموزش ابتدایی





برداشت های اشتباه از ارزشیابی توصیفی چهارشنبه 4 مرداد 1396
اخبار جدید از روند اجرای ارزشیابی توصیفی شنبه 20 خرداد 1396
تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی ـ کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی سه شنبه 15 فروردین 1396
تجربه‌های معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی سه شنبه 8 فروردین 1396
تاریخچه و اهداف ارزشیابی کیفی و توصیفی دانش‌آموزان دوشنبه 9 اسفند 1395
امتحان نهایی مقطع ابتدایی در بعضی از كشورهای جهان شنبه 25 دی 1395
فقط شعار تحویل ندهید! شنبه 22 آبان 1395
وسایل آزمایشگاهی با توضیح پنجشنبه 20 خرداد 1395
درخشش18 نفر از دانش آموزانم در آزمون های استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در سال تحصیلی 93 – 92 کلاس ششم 3 دبستان دولتی امید انقلاب2 تعداد کل دانش آموزان 34 نفر جمعه 21 آذر 1393
ارزشیابی توصیفی با سایر اجزای نظام آموزشی هم خوانی ندارد! چهارشنبه 2 مهر 1393
تحقیقات معتبر پیرامون ارزشیابی توصیفی شنبه 29 شهریور 1393
آنچه که در باره ارزشیابی توصیفی می خواهید بدانید جمعه 20 تیر 1393
بررسی و آسیب شناسی الگوی ارزشیابی كیفی توصیفی پنجشنبه 8 خرداد 1393
به عنوان یك معلم یادم باشد سه شنبه 12 فروردین 1393
مصاحبه با دکتر حسنی پیرامون ارزشیابی توصیفی یکشنبه 10 آذر 1392
لیست آخرین پستها